Artist Header
  • Location Polska
  • Book Tour
  • Awards
  • Social Connect
Jeszcze cztery lata temu Electro Acoustic Beat Sessions był czwartkowym jam session, odbywającym się w nieistniejących już Puzzlach w samym sercu rynku we Wrocławiu. Wspólna inicjatywa kilku osób, a przede wszystkim niesamowity kolaż utalentowanych osobowości muzycznych, wywodzących się z różnych gatunków i styli wykrystalizował zespół charakteryzujący się wyjątkowym brzmieniem. Łącząc wpływy soulu, funku, hiphopu, elektroniki i świeżego podejścia do kompozycji EABS stara się tchnąć w  jazz ogień, przywracając temu gatunkowi dawny blask, nie zwracając uwagi na panującą etykietę, wciąż poszukując i eksperymentując.

Electro Acoustic Beat Sessions to w stałym składzie Marek Pędziwiatr (piano, wokal), Marcin Rak (bębny), Adam  Kabaciński (bas), Vojto Monteur (gitara elektryczna) oraz założyciel – Spisek Jednego (gramofony). Zespół został rozbudowany o kapitalną sekcję dętą, którą uzupełniają Kuba Kurek (trąbka) i Olaf Węgier (saksofon). Projekt został uznany za Wrocławskie Artystyczne Odkrycie 2013 roku, zdobywając prestiżową nagrodę WARTO – przyznawaną przez Gazetę Wyborczą.

EABS to swego rodzaju movement. Idea. To również hołd dla Ahmada Jamala, Gila Scotta Herona, J Dilli, Pete Rocka oraz wielu innych muzycznych legend. Zrzesza większą ilość improwizujących muzyków. Do każdej sesji dołączali spontanicznie inni instrumentaliści, przypadkowo dowiadujący się o tym wydarzeniu. Kilku z nich dołączyło do składu na stałe. Do wspólnego grania podłączali się też renomowani muzycy, którzy z instrumentami zasiadali na widowni wracając ze swoich koncertów. Tak było m.in. z Dave’em Liebmanem (grającym z Elvinem Jonesem czy Milesem Davisem). Do  jammowania zapraszani są też zasłużeni raperzy oraz wokaliści z polskiej i światowej sceny. Na EABS do tej pory pojawili się Natalia Lubrano, Abradab, Venio, Te-Tris, Jesse Boykins III (US), Tawiah (UK), Raashan Ahmad (US) oraz Paulina i Natalia Przybysz (Archeo/ Sistars), Jeru The Damaja (US), Coultrain + Ben Lamar (US) M.E.D. (US) Waldemar Kasta czy W.E.N.A. (z którym zespół przygotowuje wspólny album).

Na sezon jesień/zima 2015 muzycy z Electro Acoustic Beat Sessions stworzyli wyjątkowy set przygotowany specjalnie na Memorial To Miles Jazz Festival w Kielcach. Materiał został bardzo entuzjastycznie przyjęty podczas premiery na kieleckim festiwalu, gdzie od dawna brakowało wejściówek, a koncert przeżywało blisko 750 słuchaczy. Zespół pokazał szerokie spektrum stylistyczne jazzu, zabierając publiczność w podróż przez 40 lat twórczości Milesa, odświeżając utwory z okresu 1956-1991, w dość odważny i nowatorski sposób.

O co w tym wszystkim chodzi?

Pod koniec lat trzydziestych XX wieku, gdy swing stał się gigantycznym interesem i kiedy wielkie amerykańskie miasta rozbrzmiewały muzyką orkiestr Duke’a Ellingtona i Colemana Hawkinsa gdzieś w Kansas City rodził się bebop. Za sprawą geniuszu Charliego Parkera a także innych wizjonerów nowy jazz dotarł do nowojorskiego Harlemu, gdzie w Minton’s Playhouse krystalizowały się idee Theloniousa Monka, Kenny’ego Clarke’a czy Dizzy’ego Gillespie. Ci kolesie przewrócili wszystko do góry nogami. Dokonali przewrotu kopernikańskiego w muzyce. Zrewolucjonizowali jazz. Nie tylko zastąpili orkiestry małymi zespołami… także pokazali, że szaleńcza improwizacja jest sercem tej muzyki.

W czasach, gdy bebop był na szczycie, muzycy z różnych zespołów mogli często się spotykać, wspólnie jamować lub wyzywać się na muzyczne pojedynki. Przez kolektywne granie dzielili wiedzą i różnymi trickami, jeden od drugiego. To właśnie to pozwoliło muzyce ciągle się rozwijać. Jeśli nowicjusz był na tyle pewny siebie, by wyjść na scenę, mógł grać nawet z gigantami jazzu. Tak pierwsze kroki stawiał Miles. Podobna idea towarzyszy wrocławskiemu projektowi Electro Acoustic Beat Sessions, który właśnie ruszył w Polskę. Zmienił się jedynie język wypowiedzi i technologia poszła do przodu. Zaczęto rekonstruować wcześniej dokonanej w hiphopie dekonstrukcje jazzu i funku. Historycy zajmą się tym, czy stało się to za sprawą Madliba, Roberta Glaspera czy może jeszcze kogoś innego…

Polskim Minton’s Playhouse stały się Puzzle, a na scenie spotykają się młodzi ze starszymi i groźni wyjadacze z dobrze zapowiadającymi się kotami. Powstające tam dźwięki tworzą tylko w formie „tu i teraz”, a na zarejestrowanych sesjach, często można spotkać opisy w stylu: unknown trumpeter. Kto wie?! Może jednym z nich jesteś właśnie ty! Wystarczy wpaść i spróbować swoich sił. Częścią tworzonej historii są również słuchacze. Przyjdźcie – by za następne 50 lat powiedzieć: „Tak, przychodziłem na EABS w 2015 roku, działy się tam niesamowite rzeczy”.

SZCZEGÓŁY:

Electro Acoustic Beat Sessions występują w składzie:

Marek Pędziwiatr / piano / vocal

Marcin Rak / drums

Vojto Monteur / guitar

Adam Kabaciński / bass

Spisek Jednego / scratch

Olaf Węgier / sax

Jakub Kurek / trumpet

Facebook: https://www.facebook.com/ElectroAcousticBeatSessions

Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=Dbzlg6yiuVg

https://www.youtube.com/watch?v=LYNWisufgmM

https://www.youtube.com/watch?v=ZzI43954T1U

   

My Albums

Browse my albums